Söndags Sol

Ja då var det redan sista dagen på helgledigheterna, alltid lika trist!!
Men idag blir det att äta på donken med min bror, sola med emelie, jobba lite samt om ja orkar öppna någon bok och läsa. (borde ja göra, men känner ingen motivation tyvärr...)


Livet, ingen dans på rosor !?
 
Sitter och tittar på tv fyra morgon och Ååå nu kom det ett program om staden Pompeji, läste en bok när jag var liten om pompeji sedan dess har jag varit helt tagen av det. Måste dit, har en dragnings kraft dit, vet inte varför men nått är det. Kanske var jag med om det hemska som hände där under antiken... Min dröm är att åka dit nån gång i livet <3

Pompei var ett livligt romerskt centrum med badställe, teater, handel och bordeller fram till den 2:a Augusti år 79 då ett fruktansvärt vulkanutbrott från Vesuvius ödelägger staden och allt levande. Vesuvius utbrott tvingar en hel stads befolkning på flykt från den brinnande askan som under 3 dagar begraver staden i mer än 1000 år. Många invånare hann fly men man uppskattar att drygt ett par tusen omkom.







Bild på hur det kan ha sett ut...


Det intressanta är att det ska vara en utställning nu i hässleholm med några av föremålen från just Pompeji!!  Hade ju inte varit fel å tagit sig en tripp dit men men en bit och åka, lika bra å åka till Pompeji å uppleva det istället!


Ha en bra Söndag !



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0